Dag 01 - presentera mig själv (varning lååångtext)

okej. ehm. vad svårt. att prata om sig själv? på ett positivt sätt? jösses.
men okej let´s give it a try!

Petra
Carlstrand heter jag, kallas för allt från petris till snuffse. Jag är 18 år och bor in Halmstadooo aka hålan. nej men det är en liten plutte stad fast större än en banan (hehe). Jag går andra året på sannarpsgymnasiet i Halmstad på samhällsprogramet med inriktning idrott. Jag har en tvillingsyster som jag har skrivit en del om innan i bloggen, som heter Elin. Hon är världens bästa, trögaste och finaste tvillingsystern som finns.

 

Sen har jag två storasyskon också som har flyttat hemifrån och som jag inte träffar så jätte ofta men när vi väl ses så har vi alltid lika kul tillsammans. Storasyster Camilla som är 24 år och storebror Mattias som är 22 år. världens underbaraste syskon har jag. så det så.



Jahapp, sen har vi mina äpplen. Fuji äpplet Anne-Li & Gala äpplet Anders aka mina föräldrar. men ja jag skriver mer om dom och mina syskon när det är den dagen ;) den som väntar på något gott.. hihi!

Nu kommer det svåra och jobbigaste, min sjukdom. Jag har väll egentligen haft dåligt självförtroende så länge jag kan minnas. Och min ätstörning slog inte ut "på riktigt" förens förra vintern. Eftersom mitt självförtroende som sagt har svajat rätt rejält under en längre tid så började allt med en liten "bantnings kur by my self". så som det säkert ha gjort för många andra ätstörda också. att det börjar på det oskyldiga lilla viset och man har inte en susning om vad man har att vänta sig, för man skulle ju bara gå ner "några kilo" sen var det ju bra? HAH!
och jag tror på tomten...? nej. inte direkt. det gick av och till med min lilla "kur" och jag brydde mig väll inte jätte mycket i början utan det var när jag började se resultat som jag blev mer och mer peppad? taggad på att fortsätta helt enkelt. det funkade ju? eftersom jag aldrig har varit den "duktiga flickan" i skolan, utan legat på G nästan hela skolgången så var det inte där som kraven på mig själv låg. att prestera i skolan var inte lika viktigt som min träning.

 

Jag har gått i badminton ända sen jag var, hum? jag vet inte.. 10-11 år? shit jag minns inte, haha! men iallafall så gick det bättre och bättre på träningarna, jag och elin vann först KM och sen DM i dubbel tillsammans. Vi kände oss nog ganska..bra faktiskt. från en grupp med mest "lek och ståhej" till en tävlings grupp där man var tvungen att åka på tävlingar, blev en stor förändring för oss. vi hade inte alls haft kraven och måsten på oss innan så detta kändes stort? fast ändå läskigt och jobbigt. skitsamma egentligen. det jag vill komma fram till är att det nog var kraven och alla måste från badmintonen som påverkade mig mest. och varför det då?

Jo. förra året i oktober så fick jag körtelfeber. Jag fick ta en paus från badmintonen eftersom jag fick tränings förbud pga det. Jag började med min "bantning/diet" igen. och ja det gick väll så långt att jag började tänka att eftersom jag inte får träna, så får jag heller inte äta. jag inbillade verkligen mig själv det. 

 
sitter och värmer mig vid elementet för ovanlighetensskull.
fyfan alltså. grått ansikte/ingen livsglöd alls i ögonen. 
buuuuh spöket kommer och tar er...usch!


julen gick, nyår passerade och det var snart dax för skolan igen. jag fortsatte att äta min lilla "kur" som bestog av ett halvt knäckebröd med en halvmillimeterslager kaviar på till frukost, ett äpple till lunch och bortförklaringen "jag har redan ätit" eller "nej jag åt hos min kompis" på kvällarna. ALLT för att slippa äta. när skolan började och det var dags för terminens första idrottslektion (kommer ihåg den dagen så himla väl) hade jag på mig ett linne och ett par vanliga tränings-shorts (Jag hade då gått ner 10 kg & blivit frisk från körtelfebern). Min idrottslärare bad mig stanna kvar efter lektionen och frågade vad som hade hänt med mig. jag fattade seriös inte vad han pratade om först för jag trodde inte att det var någon skillnad alls. men han sa iallafall att han tyckte jag gått ner i vikt, vilket jag inte alls förstod eftersom jag hade inbillat mig själv att det enbart var musklerna som försvunnit eftersom jag inte fått träna på så länge. detta triggade mig något otroligt, alla tyckte jag var smal. då kanske jag kan gå ner lite till och bli smal och snygg? mja mje mjo men visst. vilket jävla misstag!



Det tog ett bra tag innan Elin kom på mig med maten. jag kommer ihåg att jag stog i köket och mamma bad mig skala potatis till kvällsmaten.. jag ville inte, jag kunde ju få feta händer av det? hallåå, låt mig slippa jag ska ju inte ens "äta" hemma (skulle till en kompis). men ja, elin kom på mig efter det, jag åt inte, hon såg sin syster svälta sig själv och fick inte säga något till mamma eller pappa. det var ju inget farligt, jag tyckte ju jag hade gott om "hull" så vadå? varför inte. men ja. hon fick mig efter ett bra tags pratande kväll efter kväll att inse att det jag gjorde mot mig själv var fel. fast, jag sjuk? nej nej nej. det fanns inte på kartan. varför skulle JAG vara sjuk? jag "ogillade" bara mat.

sure. efter många samtal på skolan med både mentor, idrottslärare, skolsyster & elin så beslutade jag mig att jag var tvungen att berätta för mamma och pappa. jag minns faktiskt inte hur jag sa det, var eller när, det är helt svart konstigt nog. och jag tänker inte börja tänka tillbaka på den dagen heller. men iallafall så kom mamma till skolan på ett möte med skolsköterskan, där hon informerade om ätstörningsenheten på villan osv.

mamma ringde dit, jag fick en tid 3 månader efter och kom dit. jag kände mig för fet, frisk och för "normal" för att vara där så fort jag kom dit och såg ett par taniga små tjejer sitta i väntrummet. kul att jag petra fettot ska sitta här och skämma ut mig på en ätstörningsenhet? uschja. (hade nu gått ner 18 kg)



fick träffa en läkare på första mötet och sen min behandlare vid ett annat tillfället. jag var på bedömningsvecka inne på dagvården en mån, tis & torsdag. efter det beslutade dom, mina föräldrar och jag, att jag skulle börja på behandling genom att gå på dagvård fyra dagar/veckan i 12 veckor. Annars hade dom disskuterat inläggning. Så när jag började där var jag LIVRÄDD minst sagt. skulle jag vara fetast där? ja det skulle jag. det hade jag bestämt mig för redan innan jag gick dit, jag var fettot nummer ett! öhm.. ursäkta mig men varför skulle jag dricka näringsdrycker för? varför skulle jag dricka calogen efter maten och inte någon annan? jösses. vilken sne kroppsuppfattning jag hade. jag var MINST ett tag. jag fick dricka calogen för att mitt bmi var under 16.
jösses. jag kommer ihåg när min dåvarande behandlare sa till mig att om det blåser utomhus så skulle jag trilla omkull, och jag började nästan asgarva, var det ett skämt eller? jag lätt som ett löv? HA-HA..(hade nu gått ner 22 kg) men jo. jag var tanig. jag fick träningsförbud, cykelförbud och promenadförbud. jag var tvungen att ta bussen överallt. hur kul? är det så jag vill leva?



vet ni när min vändning kom? det var när jag lärde känna tjejerna på dagvården lite bättre, jag insåg verkligen att det finns ett liv att sträva mot. ett liv utan svält och ja.. ett LIV helt enkelt. det var då jag bestämde mig för att allt fusk skulle bort, ärligtheten skulle fram & jag skulle kämpa. om inte för min egen skull så för min FAMILJS. jag insåg hur jäkla dåligt dom har mått pågrund av mig? shit. jag trodde ju det jag gjorde var bra. jag vill ju bara bli smal och fin. en perfekt dotter, syster & kompis. och vad fick jag av detta? anorexi. anorexihelvetessatansnervousa.

idag är jag normalviktig, känner mig fetare än fetast och har fortfarande en väldigt sne kroppsuppfattning.
MEN. jag vet vad jag vill och jag kämpar varje dag för att en dag bli frisk. Min kropp är frisk, men jag, jag vill bli den petra som jag alltid annars har varit. den glada, lyckliga, spralliga & humoristiska petran som min familj och mina vänner vill se. det är HON och inte den jag är nu som dom tycker om. Dom hatar min sjukdom men älskar mig, och det är har jag lärt mig. jag tänker kämpa tills jag inte ser mat som något fettgörande monster.



och en dag, ska jag bli frisk. och jag måste säga att jag är på god väg. liksom NI ♥ 

 





Kommentarer
Postat av: ebba

åååh vad kul detta var att läsa :D Fina , underbara, härliga Petra!! Jag orkade till och med läsa alltihop. Vet du? Jag är precis på väg till praktiken och kände att jag behövde läsa något peppande innan jag åkte iväg. Så tack för att du startade min dag på ett bra sätt fina Petra! Åh vad jag gillar dig. Bara jag tänker på dig blir jag glad :D



hoho! tycker du att jag är positiv? Tack för den, men jag vet inte om alla skulle hålla med om det :D Jag kan allt vara en riktig gnällspik också. Humöret det svänger som en berg och dalbana. Men jag försöker att skapa min dag som jag vill ha den.



Vad fint du staplat upp svaren ;) Då hänger jag med bra. Majskrokar ska alltså undvikas. Jag åt fan chips igår :D Jag undviker ju att öppna en påse själv eftersom jag alltid hetsar upp den. Men igår åt jag och det var äkta gott, det ska jag säga dig! Ostbågar blir nästa steg.. Snart. Fyfan vad god den kryddan är. För att inte tala om OSTBOLLAR!!



Ooo yeah! Eller jag är i Halmstad på somrarna. Inte på vintrarna. Halmstad är ju världens finaste sommarstad. Så i sommar tar jag mig en kik förbi dig där :D Det är väl typ drygt 20 mil tror jag.. Jag är en västgöte vettu..



Och jag säger dig då det! Jag borde inte vara på detta hemska praktikställe nej! Men nu påbörjar jag sista veckan och jag ska härda ut. Jag lägger all krut på att bara stå ut. Jag kan göra det. De har för jävla god mat om inte annat.



OOO FYFAN! DU missade kaneläpplena alltså. Bad, bad, bad. Men då tror jag tyvärr inte att du kommer få smaka på de där stora bitarna som förr var Guds gåva till mänskligheten. Om de är slut så kommer de nog snart ersätta dem med de där små kaneläpplena som inte alls är lika bra :( Det som var så härligt med de stora bitarna var ju liksom att de var så stora och upptog hela jävla käften! Man kunde trycka in en bit och suga på den bra länge. Men nej, nej. Allt bra ska de ta ifrån en!



Har du några härliga planer framför dig denna fina vecka? ;)



PUSSSSSSSSSSSSSSSS <3

2010-11-22 @ 07:38:46
URL: http://ebbsillon.blogg.se/
Postat av: camilla

Jag tycker att du är jätte fin verkligen :) Blev så glad av att läsa det här :D Hur många ND fick du dicka om dagen? någon smak du "rekommenderar"? :P du är inspiration :D Fortsätt kämpa som du gör :D

2010-11-23 @ 10:36:23
URL: http://www.resanupp.devote.se/
Postat av: Elin

Kloka människa, som insett nu. Det är friskheten som är det viktiga.

kramar

2010-11-23 @ 14:28:19
URL: http://uturanorexin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0