januari - december 2010

förbered er nu för en bildbomb som kallas duga. dethär är mitt 2010.
En lååååång resa som jag aldrig kommer att glömma. man lär sig av sina(?) misstag.

Januari.

jag åt en "sista" semla med ångest i över tre timmar efteråt.
ingen visste någonting, dom anade inte ens att något var fel ännu.


5 dagar senare började jag svälta mig själv rejält.
jag, Elin, mamma o pappa åkte en tur & retur med båten till danmark,
dom andra åt pölse - jag drack vatten (hade inte ätit på hela dagen)


vi firade syster och bror när dom fyllde 23 & 25 år.
jag vågade inte smaka fastän jag kände mig som världens sämsta
lillasyster när min syster hade bakat och lagat så mycket gott.
åt nog en paprika bit på sin höjd. började rasa i vikt.

jag, pappa & elin spelade bowling. elin åt pommes & jag drack vatten.
dom hade ännu inte fattat någonting. Jag åt och kräktes (äcklo).

Februari.

jag, Elin & sanna tog en promenad till stranden.
det var som att springa ett maratonlopp att gå den där kvarten ner till havet.
jag kom ihåg hur kallt jag tyckte det var och ändå hade jag på mig flera lager
med kläder. vikten rasade ännu mer.

mamma, pappa, min storasyster & hennes pojkvän tvingade med mig till
ön där vi grillade korv. jag åt en halv sen fick jag "ont i magen".
mamma, elin och min syster började ana att något var fel.
gick ner ännu mer, levde i princip på ett halvt knäckebröd & 1 äpple..

Mars.

jag & tvilling fyllde arton år! lovade mamma att jag skulle äta en räkmacka,
och jag åt en halv med ett kilos ångest efter det. gick ner ännu mer.

firade min födelsedag genom att gå ner 3 kilo på två dagar.
firade med släkten och då berättade mamma för dom att jag hade en
ätstörning.

levande död åkte jag med min syster, moster, kusin & mosters man till
sälen. jag åkte skidor i sammanlagt 3 timmar på en hel vecka.
resten av tiden spenderade jag ensam, utsvulten i vår stuga &
låtsades dricka Näringsdrycker..

Kom till villan första gången den 12 mars, träffades läkaren &
hon gjorde en bedömning. hade då bmi 17, något? inte så farligt lågt.

April.

den 12 april var jag på bedömning på villan - inne på dagvården.
12, 13 & 15 april
var riktigt hemska dagar på bedömningen, jag var
påväg att ge upp kampen jag nyss tagit tag i.

den 28 april hade vi vårdplanering på villan med min läkare, min då & nuvarande behandlare och
min föräldrar plus Elin. Det var då dom hade fått svar på alla mina prover, min bedömning var
klar och dom berättade väldigt tydligt hur oroliga dom var för mig. Det bestämdes att jag skulle börja
dagvården redan dagen efter mötet. det var pappas idé & jag var sjukt förbannad. skrattade lite över
att dom tyckte det var illa när jag tyckte att jag inte var sjuk alls.

det var iallafall ett val jag skulle göra mellan en inläggning eller att börja på dagvården.
det var nog det bästa beslutet jag har tagit i hela mitt liv, hur jäkla jobbigt det än var och
hur mycket jag än stretades emot så är det detta beslutet som fick mig att överleva bl.a.
hade sjunkit till bmi 15 nu & då gällde den 3 ND/dagen + calogenshottar efter lunchen.

Maj.

en mager petra åkte med moster, kusin & elin till liseberg.
tog med 2 ND och en egen matlåda med pastasallad i? skämdes som
fan. jag drack båda ND:erna iallafall med tvång av en sträng moster.

den 29 maj gick jag på bio med min storasyster & hennes pojkvän.
det var också första gången jag smakade på en godis på väldigt länge.

med ben tunna som löv och en ork = NOLL så stog min vikt stilla i en
hel månad. jag fuskade hemma och ljög en hel del.

Juni.

jag började gå upp i vikt sakta men säkert, kände mig fetare än fetast.
PFFFT?

ja oj vilka fettvalkar man hade, helt enorma ju!? HAHA säger jag bara.

Juli.

vikten började ta fart uppåt, jag såg livet från en ljusare sida och jag
började framför allt äta. mer eller mindre, jag ÅT iallafall.

det är nog 1 av de tre dagarna i sommras som jag vågade visa mig i bikini
på stranden. vi låg i en håla och jag minns hur jag ville spy över mig själv
när jag såg denna bilden. (jag i den svarta bikinin & elin i den rosa/svarta)

Augusti.

jag, elin, mamma o pappa hade en weekend i stockholm.
gröna lund, skansen, utflykter m.m gjorde mig väldigt gott!
nu är jag snart uppe i bmi 18. det gick snabbt från juli - augusti,
nästan för snabbt och jag blev livrädd för att jag aldrig skulle sluta växa.


jag fick börja gå ut och gå igen. tog långa sköna promenader (i fel syfte återigen.)


september.

slutade dagvården och började skolan igen. ny klass och allt kändes konstigt.
blev mer och mer osäker på mig själv, började hos min terapeut och fick bra
hjälp därifrån.

oktober.

familjen åkte till  hovshallar tillsammans. det är ett äventyr som jag aldrig
kommer glömma, haha! jag säger bara taggbuskar + elin + mamma = BAD!
nu har vi en normalviktig petris som känner sig stor som en björn!

jag träffade mitt hjärta för första gången och det var väll då vi insåg att vi
inte klarar oss utan varandra. All den hjälpen vi fått från varadra vinner över
allt i hela världen. utan dig så finns det ingen mig ♥

november.

jag åkte till el stockholmo och träffade min andra själ tovelisa för första gången.
efter 3 dagar med skratt och prat så det stog ut i våra öron åkte jag hem med ett
leende på läpparna över att ha träffat en sån fin människa. ledsen över att veta att
jag skulle åka 100000 mil bort från henne och inte se henne förens i december igen.
tack min ängel ♥

december.

tovelisa kom till mig i den lilla håla halmstad och blev inneboende i 4 nätter!
fem helt wunderbara dagar med min snäckis och jag saknar dig ska du veta.
nutella, pepparkakskryddor i allt vi åt, ikea, väla, ullared & rundor i stan
blev ett lyckat resultat av hennes vistelse hos mig :)


sen kom jul och nyår och det firades med släkt + nyår med Denise!





Kommentarer
Postat av: deniiise :)

Petra, trots att jag redan sitter med tårar så gav mig detta så otroligt blandade känslor.

Blir så stolt över att se hur fort du återhämtat dig men samtidigt så himla ledsen över vad du gjort mot dig själv.

Att vi träffaades känns verkligen som ödet, utan dig vet jag inte vad jag skulle göra <3



Jag älskar dig så himla himla mycket och jag kommer aldrig någonssin lämna dig! <3

2011-01-03 @ 20:44:46
URL: http://flikkand.blogg.se/
Postat av: Mika

SV: Te är bäst, går liksom inte att åf för mycket av. Hehe. Och det roliga med te är att typ alla smaker är så mumsiga. Det gillas!



Bra att det går bättre och bätttreför dig. Bara att fortsätta kämpa. Puss <3

2011-01-03 @ 20:46:08
URL: http://kampenomettliv.blogg.se/
Postat av: camilla

Jag blev helt rörd av att läsa detta dels för att du är så otroligt duktig och kämpar på som tusan och dels för att du är ett bevis på att man faktiskt kan bli frisk och må bättre. Du är så otroligt fin ska du veta.

Så peppande att se :)



Det glädjer mig att du hade det så bra under jul och nyår :D kunde du njuta av all den goda julmaten? :D



Hur mår finisen idag? :)



Pussar i mängder underbara

2011-01-04 @ 08:10:07
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: emma

Oj jisses vilken resa du har gjort Petra. fyfan vad BRA du är! :) starktjej punkt com.

Sen tycker jag det kan låta lite klyschigt med det här "man får mer liv i ögonen när kroppen blir friskare" osv, MEN det stämmer ju faktiskt till 100 %.

Dina ögon är tusen gånger vackrare och livfullare nu än på sälenbilden, de liksom glittrar mer :D

Du är himla fin Petra och jag är imponerad över alla framsteg och så du gjort.. fortsätt kämpa beejbiii, U CAN DOOOO IT (alltså slå anorexin, höhö :D)



Och hallå, du och Denise kan ju komma hit och laga lite mat till mig med kanske? Inget ont om mammas mat men ert såg gott ut. jag har aldrig smakat bakad potatis (ahmagaad!) men det verkar gott, är det det?

Och tonfisk = yummie!!



sv: HAHA, jag blir dålig på en sådär 99 % av alla bilder som tas på mig! men de värsta lägger jag inte upp i bloggen ju, höhöhö.



PUSSSSSSSSS & KRAM på dig finis!<3

2011-01-04 @ 21:21:34
URL: http://demilune.blogg.se/
Postat av: Jossi

Såna här sammanfattningar är skoj att läsa! Speciellt skoj med dina framsteg, himla bra du är! Stark som attan! Finis :)

2011-01-06 @ 15:14:09
URL: http://josefineaspeteg.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0